script type="text/javascript" src="//static.blogg.se/shared/js/api.js">

Att befinna sig i chock...

Allmänt, Skyddad id / chock, död, finns ej mer, kunskaper, skyddad identitet, sorg, styrka, ärr / Permalink / 2
Fick frågan vad som menas med att hamna i chock och som i mitt fall så länge. 

Det är som att vara i en bubbla. Känslor och annat sitter utanför bubblan och man har ingen kontakt med dem. Allt händer utanför bubblan och man själv är inte med om ni förstår vad jag menar. Man har alltså ingen kontakt med sina känslor bla varken man vill eller ej. 
Familjerätten ordnade en psykolog men hon vågade inte försöka få mig att prata för hon sa att det var stor risk att jag skulle hamna i en psykos om jag tvingades få ur mig saker.
Chocken släppte på ett underligt sätt. Bodde granne med en tjej och hade balkongen jämte min. En missbrukartjej i min ålder och blond som mig
En dag när jag stod på balkongen kom en av hennes manliga vänner. Full som en alika. Han tog fel på mig och henne och han satte igång att gapa och skrika. Hemska meningar och hot. Det var som om jag hade varit hyptoniserad och någon knäpper en på näsan för att vakna. Chocken släppte där. Sen grät jag oavbrutet i över en vecka. 

Läste om sånt några år efteråt och det är tydligen vanligt att en chock kan släppa om man blir utsatt för nått liknande som försatte en i chocken fast den som utsätter en då är inte ett hot. Det var han ju inte för jag visste han igentligen pratade till henne. 

En bra länk som beskriver vad som händer:

(null)

Den tjej jag var innan finns ej längre. Låter hemskare ån det är för ur allt det där hemska kom en starkare tjej som idag har ett större värde än vad jag såg mig ha då. Sorg över alla förlorade år men som bär sina ärr med stolthet. Hon har kunskaper och styrka hon inte hade haft utan de erfarenheterna! 
(null)


#1 - - Anonym:

♥️♥️♥️

Svar: ♥️♥️♥️
Jeanette Wiberg

#2 - - Anne :

Så märklig och fantastisk våra hjärnor är. Var nog en mening med att den grannens vän skulle komma förbi. Du måste ha ett väldigt starkt psyke. Blir bara mer och mer imponerad av dig. Kramar

Svar: Ja starkt psyke har jag nog 🤗 Än har psyket inte brustit. Trodde ett tag efter Nett dog att det denna gång höll på att krascha men det vände. 😍 Ja det var väldigt märkligt men tror med att det var en mening.. någon där uppe som styrde han till mig ♥️♥️♥️
Jeanette Wiberg