script type="text/javascript" src="//static.blogg.se/shared/js/api.js">

HSP

Allmänt / HSP, djup, highly sensitive, högkänslig, känslig / Permalink / 4

Tog bort komentaren där någon frågade vem det var och nämnde namnet. Känner att det gick över gränsen kanske men var så arg just då att jag inte tänkte så men sen  kom samvetet ikapp 😄

Fick endel pm (la ut länken på fb)om högkänslighet. HSP(Highly sensitive person)

Det är inte en sjukdom eller ett syndrom utan mer ett petsonlighetsdrag. 
Folk har alltid påpekat till mig att jag är: känslig, tänker för mycket, är för djup, måste försöka leva ut mer och folk tror man är lite skygg för att jag imellanåt(relativt ofta) behöver vara för mig själv. 
Går jag igenom något tar det ofta tid innan jag kan lämna det och gå vidare. 
Har få men de få är relativt nära vänner. Klarar inte av ytlighet hos folk. 
Många med fibromyalgi är högkänsliga.

Här är ett test på om du är högkänslig. Svarar du Ja på fler än 12 frågor är du antagligen mer eller mindre högkänslig.
Jag svarade Ja på 21 frågor.

Här: (Mina Ja inom parantes)

1. Jag verkar vara känslig för de fina nyansskillnaderna i min omgivning. (Ja)


2. Andra människors sinnesstämningar påverkar mig.  (Ja. Känner av sådant med en gång även om de precis upphörde innan jag kommer)


3. Jag är smärtkänslig.  (Ja)


4. Under stressiga dagar, behöver jag dra mig undan – till sängen, till ett mörkt rum, eller vart som helst där jag kan vara ifred och få en paus från alla intryck.  (Ja)


5. Jag är särskilt känslig för koffein. (Nja dricker ju kaffe dygnet runt😂)


6. Jag blir lätt överväldigad av saker som exempelvis starkt ljus, starka dofter, grova tygmaterial, eller sirener på en ambulans som kör förbi.  (Ja. Har svårt för höga plötsliga ljud. Känns som om man får en kortslutning i hjärnan.. bzzzz)


7. Jag har ett rikt, komplext inre liv. (Ja.. verkligen! Är kanske en av anledningarna att när jag faller så faller jag djupare)


8. Jag känner mig illa till mods av starka ljud. (Ja)


9. Jag blir starkt känslomässigt påverkad av konst och musik.  (Ja. För mig är texten i musiken viktigast. Den ska elst säga nått)


10. Jag är samvetsgrann.  (Ja.. kan inte ljuga alls. Syns på mig med en gång. Jag är som en öppen bok)


11. Jag är lättskrämd och hoppar t.ex. lätt till. (Ja.. värsta jag vet när någon kommer smygande bakom mig.. skriker högt å blir verkligen rädd)


12. Jag blir nervös när jag har mycket att göra på kort tid. (Ja)


13. När människor känner sig obekväma i en fysisk miljö, brukar jag känna vad som behöver förändras för att göra miljön mer bekväm (t.ex. förändra ljuset eller sittplaceringen). (Ja)


14. Jag blir irriterad när folk försöker få mig att göra för många saker på samma gång. (Ja.. sånt kan göra mig skogstokig.. fixar jag inte)


15. Jag anstränger mig mycket att undvika att göra misstag eller att glömma saker och ting. (Ja)


16. Jag tittar av princip inte på våldsamma filmer och TV-program. (Ja. Blir något för spännande så måste jag stänga av. Klarar inte av det)


17. Jag blir uppe i varv på ett obehagligt sätt när det pågår mycket runt omkring mig. (Ja)


18. Att vara väldigt hungrig skapar en stark reaktion i mig – det stör min koncentration och/eller mitt humör. (Ja.. haha då ska man inte va nära mig 😂)


19. Förändringar i livet gör mig uppskakad. (Ja)


20. Jag är uppmärksam på – och uppskattar – dofter, smaker, ljud och konst. (Ja)


21. Jag gör det en hög prioritet att ordna mitt liv för att undvika att störande eller 
överväldigande situationer. (Ja)

22. När jag måste tävla eller bli observerad när jag gör någonting, blir jag så nervös eller skakig att jag presterar mycket sämre än vad jag skulle ha gjort annars. (Ja. Tycker inte om att tävla)


23. När jag var barn, verkade mina föräldrar eller lärare uppfatta mig som känslig eller blyg. (Ja)

Om du svarar ja på 12 eller fler av frågorna, är du förmodligen
en Highly Sensitive Person.

(null)




#1 - - Anonym:

Fast de flesta som du känner och de du har på fb har väl ändå förstått vem det är. Med tanke på att han syntes över hela din fb och nu inget. 😄
Intressant det där med hsp. Stämmer verkligen in på dig. Kram ♥️

Svar: Jo iförsig men taskigt ändå. Jag behöver inte va dum för de. Nu var det ju inte jag som skrev namnet men jag publicerade komentaren och hänvisade sen. Nu läser säkert de flesta inte komentarer så inte säkert någon ens har läst den men ändå 🙈 Ibland är jag dum och då skäms jag. ♥️
Jeanette Wiberg

#2 - - Anonym:

Jag tycker iförsig att du inte behöver känna så alls men förstår vart du vill komma. Kram

Svar: Missförstå mig inte! Vill fortfarande använda stekpannan 😂😘
Jeanette Wiberg

#3 - - Anonym:

Haha du är för rolig. 👌

Svar: Nä jag skojar inte 😁😋🤓😎🧐😇😘
Jeanette Wiberg

#4 - - Anonym:

Hur tror du att du kommer reagera när du ex träffar han på jobbet?

Svar: Vet inte.. kommer nog inte ens heja 😏 dumt ska dumt ha! 🖕🏻
Jeanette Wiberg