script type="text/javascript" src="//static.blogg.se/shared/js/api.js">

Rädslor

Allmänt, Skyddad id / barn, familj, gömd, hot, kidnappning, rädslor, skyddad identitet, våld / Permalink / 1
Första året efter flykten:

Minns inte jättemycket av det första året men jag minns alla panikkänslor.. så fort någon kom mot mig för snabbt så jag inte hann å se vem det var så skrek jag rakt ut. Det är något som jag fortfarande 18-19 år efteråt har svårt för. 
Minns alla nerdragna persienner hemma hos mig. Gick jag ut och det gjorde jag mest bara om jag var tvungen och en man (spelade ingen roll vilken man) kom gåendes mot mig så fick jag panik och vände snabbt barnvagnen och skyndade mig hem igen 🙈 Mest var det nog chocken som satt i som gjorde att jag inte kunde sortera känslor och vad som var farligt så allt blev farligt! 

Bilar som stod parkerade utanför med någon i bilen gjorde mig rädd och undrade vem det var i bilen. Det sitter i ännu om jag ser en bil med någon i och de står en längre stund. Det kan jag tycka är lite konstigt att den känslan sitter i fortfarande för finns inget idag att vara rädd för!

Alla sömnlösa nätter där jag av rädsla för att x skulle hitta oss  satt och vakade över min son. Han var bla kidnappningshotad. Då pappan var Indier var rädslan stor att de skulle smuggla ut pojken. Den rädslan satt i ända tills han blev 16-17 år. Lämna han på dagis var psykiskt jobbigt och även upp till mellanstadiet. Den där rädslan som smög på en att han inte skulle vara kvar på dagis/skolan. 
Skaffade aldrig något pass till han. Fick ett erbjudande när pojken var mindre att åka till Tyskland men tackade nej då jag inte vågade ha pass på han hemma. Jag visste ju inte om "någon" skulle övertala han att leta efter passet. (Tror man inte längre behöver pass för Tyskland.. inom EU?)
Första 1-2 åren fick hans pappa bara träffa han med en kontaktperson. Men sen fick han av familjerätten rätt att träffa han själv ett par timmar varannan vecka tror jag det var. Som tur var hade jag hela vårdnaden. Jag sov inte veckan innan och de timmarna var hemska. 
 
Fortsättning följer.... (vet inte om detta ens är läsbart 🙈)

(null)

(null)



#1 - - Monica:

Uscha :( Kan tänka mig att vissa saker sitter i. Det är absolut läsbart. Vet inte riktigt vad jag ska skriva mer än. Många kramar ♥️

Svar: Ja konstigt nog 🙈 även om reaktionen inte är på samma sätt idag. ♥️
Jeanette Wiberg