script type="text/javascript" src="//static.blogg.se/shared/js/api.js">

Leva med fibromyalgi

Allmänt, Fibromyalgi / Alexandra Holm, fibromyalgi, kronisk, sjukdom / Permalink / 0
I kategorin: Fibromyalgi finns mer 

En bra text som beskriver hur det är att leva med fibromyalgi!

"text och bild av Alexandra Holm" 

"Jag lever med en kronisk sjukdom som heter fibromyalgi.

I Sverige lider ungefär en kvarts miljon personer av fibromyalgi. Det kan vara svårt att förstå vad fibromyalgi innebär, men eftersom det involverar hjärnan och nervsystemet påverkas hela min kropp. Hela tiden. Jag vill inte tråka ut dig med en massa vetenskapliga ord, så jag ska försöka förklara på ett annat sätt.

Tänk dig att det är lördag och du ska ha fest. Du har bjudit tjugo stycken kompisar, men istället dyker plötsligt hundra okända människor upp som på en gång börjar förstöra hela din lägenhet. Du är helt maktlös.

Ungefär så fungerar smärtsignalerna hos någon som har fibromyalgi. Kroppen skickar alldeles för många smärtsignaler till hjärnan på en gång. Hjärnan blir då överkänslig och börjar feltolka kroppens signaler. Det kan förvandla världens minsta tryck – eller till och med klåda – till smärta. Det är inte på låtsas. Det är inte en inbillad smärta. Trots att det inte syns utanpå är smärtan i min kropp på riktigt.

Vissa dagar kan jag kanske inte ens gå upp ur sängen. Jag är för trött. Jag har för ont. Det har kommit för många till festen, och jag kanske måste ställa in våra planer. Snälla, bli inte arg. Bli inte besviken. Jag kan inte rå för det. Jag vill verkligen träffa dig, men jag kan inte just idag. För det värker, hugger, smärtar, bränner eller skär.

Jag önskar att min kropp fungerade som alla andras. Men det gör den inte. För jag har fibromyalgi."

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)