script type="text/javascript" src="//static.blogg.se/shared/js/api.js">

När livet ställs på ända..

Allmänt / familj, hjärt och kärlsjukdomar, hjärtat, hjärtinfarkt / Permalink / 1
 Hej på er!

Denna veckan har varit omtumlande, otäck osv...
Fick en hjärtinfarkt i tisdagskväll! 

En annorlunda tisdag kväll.. vaknade med värk runt halsen... var trött under dagen. Hämtade posten på eftermiddagen och tog mig knappt upp för de 5 trappstege.. fick sen en djävulsk värk i vänster arm. 
Jag är van vid mycket värk men denna var värre än födslovärkar. När det spreds sig över bröstet och armen började domna bort förstod jag att detta inte var vanlig smärta. 
Ringde först 1177 men de hade 20 minuters kö. La på och ringde 112. Ambulansen kom inom 10 minuter ca. De körde mig snabbt till Sahlgrenska där de väntade på mig och tog in mig direkt. Jag hade fått 12 ml morfin men det hjälpte ingeting. Sa att jag har en hjärtinfarkt och att de skulle gå in i venen i handleden och göra ballongsprängning. De vidgade 2 kärl till hjärtat. Smärtan gick över efter de gick in i kärlen. 

Jag mår bra att efter omständigheterna. Läkaren på hjärtavdelningen säger jag har en god prognos men att sluta röka är prio 1, lägga om kosten och börja träna. 
De tog även ett Corona-test(2 till och med) och jag är negativ. 🙂 Kvällen dagen efter kördes jag till Borås hjärtintensiv!
Ett ultraljud gjordes som visade att hjärtat inte slår fullt ut än. En liten del av hjärtats celler har dött men de sa att att jag har en god prognos att bli återställd. 

Sluta röka är prio 1! Ändra kosten och träna! De första två veckorna får jag inte anstränga mig men sen ska jag börja med lite längre promenader men inte så jag svettas men sen ska träningen successivt ökad upp. Har inte rökt och kommer aldrig mer ta ett bloss! 

Blev aldrig riktigt rädd då när det hände. Lite men höll mig konstigt nog lugn hela tiden. Gick bara upp och låste upp dörren, gick sen tillbaks och la mig! Koncentrerade mig på andningen. Visste att det var viktigt att hålla mig lugn! 
Blev dock lite skärrad när jag låg i ambulansen och han som satt bredvid mig sa något till föraren och strax efter hörde jag sirenerna och ambulansen krängde fram å tillbaks så jag förstod att han körde fort!
Rädslan har kommit efteråt! Jag är så rädd hela tiden att det ska hända något! Minsta känsla i armen eller bröstet! Värst när jag ska sova! Har svårt för att komma till ro för jag är som värst rädd då 😢
Vet att det är vanligt efteråt och att alla tankar jag har är normalt! Lägger sig väl!
Jag är nog inte rädd för att dö men jag är så rädd för att lämna mina barn! De miste sin pappa förra året i slutet av maj av samma åkomma fast hans var större. Han hann aldrig att ringa. Polisen hittade han i sängen med mobilen i handen! 
Förstå vilka Flashback barnen fick när de fick veta 😢

Var rädda om er! Finns bara en av er! 💗

Men avslutningsvis:
Jag fick ingen nära-döden-upplevelse men därimot en-nära-livet-upplevelse!! 💗

(null)

#1 - - Anonym:

♥️